Pasta pesto – zielony sos, który jest nie tylko smaczny, ale przede wszystkim zdrowy

Pasta pesto – zielony sos, który jest nie tylko smaczny, ale przede wszystkim zdrowy

Pasta pesto – zielony sos, który jest nie tylko smaczny, ale przede wszystkim zdrowy

Pasta pesto to śródziemnomorski zielony sos, który zdobył ostatnio dużą popularność. Jest on doceniany przez kucharzy i amatorów gotowania nie tylko z powodu swojego smaku, ale też uniwersalności – można go dodać do praktycznie każdego dania. Przeczytaj ten artykuł i sprawdź, czy warto zaopatrzyć się w pastę pesto.

Co to jest pasta pesto?

Pasta pesto to zielony sos, który ma włoskie korzenie. Wywodzi się z Genui, miasta we Włoszech. Pierwszy przepis na ten przysmak znany jest dopiero z ksiąg, które pochodzą z XIX wieku. Tradycyjna wersja sosu jest robiona na bazie bazylii, jednak można znaleźć przepisy w Internecie na kilka wariacji. Oprócz bazylii w oryginalnym przepisie znajdują się też takie składniki jak: czosnek, orzeszki piniowe, oliwa z oliwek, parmezan i sól gruboziarnista. Inną odmianą pesto jest czerwona pasta pesto. W tej wersji podstawowym składnikiem są suszone pomidory. Pesto jest dodatkiem, który sprawdza się w wielu daniach. Najczęściej podaje je się do makaronów, ale też są idealnym dodatkiem do mięsa, kanapek lub też sałatek. Należy jednak pamiętać o tym, że pasty pesto nie wolno podgrzewać. Wysoka temperatura powoduje, że bazylia staje się gorzka w smaku, przez co sos traci swoje walory smakowe.

Pasta pesto – jakie ma właściwości?

Jak już wspomniałam w tradycyjnym przepisie głównym składnikiem pesto jest bazylia, która bardzo korzystnie wpływa na nasz organizm. Przede wszystkim stymuluje ona pracę układu pokarmowego, a przy tym poprawia trawienie i pobudza produkcję soku żołądkowego. Z tego też powodu warto ją jeść w momencie wzdęć lub niestrawności. Jakby tego było mało, poprawia ona w walce z bezsennością. Z kolei orzeszki piniowe mają sporo witaminy K. Ta witamina odpowiada przede wszystkim za prawidłowe krzepnięcie krwi. Poza tym w orzeszkach znajduje się te witamina B3 – jest to składnik, który pobudza nasz układ nerwowy. Jednak nie tylko bazylia i orzeszki piniowe mają dobroczynny wpływ na nasz organizm. Parmezan dostarcza nam białka, a czosnek to według wielu osób prawdziwa kopalnia zdrowia. Ma on działanie przeciwzapalne i antybakteryjne, dlatego tak wielu lekarzy zaleca jego jedzenie, w szczególności w okresie przeziębień. Na sam koniec warto wspomnieć o tym, że oliwa z oliwek dostarcza nam nienasyconych kwasów tłuszczowych.

Category : Gastronomia Tags : ,